در حال بارگذاری ...
...

کتاب "گروه هنر ملی از آغاز تا پایان ( 1357 ـ 1335)" منتشر می‌شود

کتاب &quotگروه هنر ملی از آغاز تا پایان ( 1357 ـ 1335)&quot منتشر می‌شود

‏"روح‌الله جعفری" کتاب "گروه هنر ملی از آغاز تا پایان (۱۳۵۷ـ ۱۳۳۵)" را برای چاپ به انتشارات ‏افراز سپرد تا در مجموعه "تئاتر ایران در گذر زمان" منتشر شود.‏  

جعفری در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، گفت: «نگارش، تحقیق و پژوهش این کتاب 6 سال زمان ‏برده و بیش از 300 ساعت‌ مصاحبه حضوری و تلفنی با هنرمندان به نام عرصه هنرهای نمایشی در ‏قالب این کتاب انجام شده است.»‏
این نویسنده با بیان اینکه تمامی این هنرمندان جزو فعالان این گروه به حساب می‌آمدند، گفت: ‏‏«تعدادی از این هنرمندان در حال حاضر از میان ما رفتند و آخرین گفت‌وگوی آن‌ها درباره ‏فعالیت‌هایی است که در این گروه انجام داده‌اند و همین امر ارزش کتاب را بیشتر می‌کند. از جمله ‏این هنرمندان می‌توان به زنده‌یاد حسین کسبیان، رضا کرم‌رضایی، اسماعیل داورفر، جمشید لایق، ‏محمد نوری و خسرو شکیبایی اشاره کرد.»‏
وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های این کتاب گفت: «در این کتاب تمامی حوادث مثبت و یا منفی که ‏در شکل‌گیری گروه هنر ملی نقش به‌سزایی داشته، به صورت زمان‌بندی و از زبان خود اعضای گروه ‏روایت شده است. همچنین از گزارش، نقد و گفت‌وگوهایی که در نشریات قبل از انقلاب منتشر شده ‏نیز کمک گرفته‌ام.»‏
وی با بیان اینکه با بیش از 55 نفر از اعضای گروه گفت‌وگو شده به برخی از این اسامی اشاره کرد و ‏گفت:« با احمد برات‌لو، عباس جوانمرد، نصرت پرتوی، بهرام بیضایی، علی نصیریان، محمود ‏دولت‌آبادی، بهزاد فراهانی، حسین محجوب، آذرفخر، کامران نوزاد و... درباره گروه هنر ملی گفت‌و‌گو ‏کرده‌ام.»‏
کارگردان نمایش "اسب‌های پشت پنجره" تصریح کرد: «پیدا کردن بعضی از این افراد کار بسیار ‏دشواری بود؛ چرا که عده‌ای از آن‌ها در خارج از کشور زندگی می‌کردند که با پی‌گیری‌های مستمر ‏توانستم هرکدام از آن‌ها را پیدا کنم.»‏
جعفری درخصوص دلیل پرداختنش به این موضوع گفت: «بعد از کودتای 28 مرداد سال 1332 به ‏دلیل اینکه تئاتر در شرایط برزخ‌واری از سوی حکومت قرار گرفت، چند تماشاخانه آتش زده شد و ‏هنرمندان در فضای محدودی قرار گرفتند. عده‌ای از هنرمندان با جمع شدن در کنار هم و تشکیل ‏یک تیم، این گروه را شکل دادند و تا سال 57 به فعالیت خود ادامه دادند.»‏
وی ادامه داد: «با توجه به این اوصاف پرداختن به تئاتر ملی و جرقه‌هایی که فضای قوام بخشیده ‏تاریخ معاصر تئاتر ایران دارد، نقطه شروع بسیار قدرتمندی برای آغاز یک کار پژوهشی بود.»‏
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه تئاتر معاصر ایران به صورت شفاهی و سینه به سینه منتقل ‏شده گفت: «وظیفه هر نویسنده و علاقه‌مند به هنر تئاتر است که این اسناد را جمع‌آوری کرده و به ‏ثبت وقایع تاریخی بپردازد.»‏